Wanneer cheaten in de gym best prima is

cheating cheetah

Het woord ‘cheaten’ heeft een negatieve bijsmaak. Het suggereert namelijk dat je een oneerlijke handeling uitvoert om een gunstige uitkomst voor jezelf te krijgen. Denk maar eens aan deze vrouw die de Boston Marathon won door de metro te pakken. Of wat te denken van dit Spaanse paralympische basketbalteam, waarvan eigenlijk helemaal niemand gehandicapt was. Of Frits Wester die vals speelde bij de Nationale Nieuwsquiz in 2004 (#neverforget).

Geen wonder dat ‘cheaten’ in de gym al snel als verkeerd wordt bestempeld.

Even voor de duidelijkheid: met cheaten bedoel ik wanneer je andere delen van je lichaam laat meehelpen om een oefening te voltooien, dus bijvoorbeeld wanneer je tijdens een biceps curl je torso een beetje naar achteren slingert om het gewicht omhoog te krijgen. Maar wat als ik je nou vertelde dat dit zogeheten cheaten juist een methode kan zijn voor extra gains?

Zo heeft dit onderzoek met een computermodel uitgewezen dat cheaten bij de dumbbell lateral raises ervoor zorgt dat er meer gewicht kan worden gelift, wat de torque van de agonist (de spier die gebruikt wordt) vergroot, ondanks de stuwkracht vanuit je lichaam. De studie zegt echter ook dat je niet te veel momentum moet gebruiken, want dan verschuift de spanning van de spier die je wil trainen. Gematigd je lichaam mee laten helpen, kan dus voordelig zijn voor de spier die je wil trainen. Dus niet als je, eh..

Dat, dus.

Nu is dit natuurlijk alleen maar een computermodel, maar logica brengt ons ook al een heel eind op weg. Als je een beetje meeslingert vanuit je lichaam, kun je wat extra concentrische herhalingen eruit pompen. Deze kun je vervolgens wel gecontroleerd laten zakken, aangezien je excentrisch altijd sterker bent dan concentrisch. Door op deze manier wat extra reps eruit te squeezen, wordt je trainingsvolume vergroot, wat op z’n beurt weer kan leiden tot iets waar we allemaal verzot op zijn: GAINS!

Hoe passen we dit toe

Zoals gezegd is het belangrijk om niet te veel mee te helpen met andere delen van je lichaam. Zelf adviseer ik om daarom niet meteen vanaf het begin te cheaten, maar deze techniek alleen te gebruiken vanaf het moment dat je de oefening niet meer met keurige vorm kunt voltooien.

Probeer cheaten ook niet elke set toe te passen: voorbij spierfalen gaan, kan behoorlijk belastend zijn voor je lichaam. Veder heeft deze techniek ook geen positieve invloed op je energie voor de rest van je training.

Verder is het verstandig om niet te cheaten bij compoundoefeningen. En al helemááál niet bij squat- of deadliftvariaties, aangezien je ruggenwervel daar niet zo blij mee is. Je fysiotherapeut daarentegen…

Maar cheat gerust op zijn tijd bij lateral raises, biceps curls, triceps pushdowns, rear delt raises enzovoorts.

Genoeg voor vandaag. Cheat ze!