Oefeningen die je eens moet proberen (6): Landmine Split Squats

landmine split squat

De “landmine”, een gevaarlijk klinkend woord voor dat ding in de hoek van je gym waar je een barbell in kunt steken. Ik had geen idee waarom deze was vernoemd naar een landmijn, tot ik eens besloot om tien setjes achter elkaar de landmine squat te doen. Het voelde inderdaad alsof ik geen benen meer over had.


Sorry, ik kon geen grappig plaatje vinden van landmijnen, dus dan maar deze ongepaste.

Als trainer ben ik wel fan van de landmine. Niet dat ik hiervan t-shirts, posters en koffiemokken heb, maar wel dat landmine-oefeningen met enige regelmaat zijn terug te vinden in mijn trainingsschema’s. Dat heeft meerdere redenen, maar één ervan is dat de weerstandscurve bij deze vrij uniek is in vergelijking met kabels, dumbbells of barbells.

De stang is namelijk in de bodempositie een stuk zwaarder, dan wanneer deze rechter komt te staan. Dat kan leuke toepassingen hebben. Eentje ervan is bijvoorbeeld bij de landmine split squat. Check it out:

Het ene been voor het andere been zetten, de stang vastpakken en squatten maar. Een bijkomend voordeel is dat je meteen aan je rompstijfheid werkt, met name de aan de zijkant van je torso. De weerstand is hier dus het grootste in de positie waar mensen de meeste moeite hebben tijdens het squatten: op het diepste punt. Zo word je een stuk sterker in die bodempositie.

Dit punt kun je nog dieper maken door je voorste of achterste voet op een verhoging te plaatsen.

BONUS: de volgende oefening had ik zelf bedacht en maakt de bodempositie nóg een stuk zwaarder, door een grote hefboom achter je te creëren. Ik heb er nog geen naam voor, maar suggesties zijn uiteraard welkom via mijn Facebook of Instagram. Succes!