Oefeningen Die Je Eens Moet Proberen (4) – Smith Single Leg Romanian Deadlift

smith single leg romanian deadlift

Ik geef toe: ik heb een beetje een haat-liefde verhouding met unilaterale beenoefeningen, oftewel met oefeningen met één been tegelijk. Aan de ene kant hou ik er onwijs van, omdat ze een disbalans aan het licht kunnen brengen. Plus, veel van deze oefeningen een stuk minder belastend voor je onderrug dan met twee benen tegelijk.

Aan de andere kant hekel ik unilaterale oefeningen omdat ze tergend lang duren (ja, ik wil het liefst snel naar huis). En helaas: oefeningen met één been voelen niet twee keer zo licht als met twee benen. Sterker nog: ze zijn vaak nog slopender omdat je er twee keer zoveel moet doen voor hetzelfde trainingsvolume. Denk maar eens aan de laatste keer dat je Bulgarian Split Squats deed…

Iedereen na Bulgarian Split Squats

Er is vaak nog een extra probleem met sommige unilaterale oefeningen: balans. Vooral als het ene been de lucht in moet, wordt het allemaal wel erg acrobatisch. Dit gaat natuurlijk ten koste van het gewicht wat je kunt tillen, wat ten koste gaat van je trainingsvolume en dus… je gains!

Het gebrek aan balans is voornamelijk de reden dat ik de Single Leg Romanian Deadlift vaak niet met vrije gewichten uitvoer. De Smith Machine biedt namelijk een geweldige oplossing voor het gebrek aan balans.

Door de gefixeerde stang vormt het gebrek aan balans geen probleem meer. Je kunt je daarom gewoon focussen op hard werken en het correct uitoefenen van de oefening: met een rechte rug de billen naar achteren en naar voren bewegen. Succes!