Oefeningen die je eens moet proberen (2): Pallof Press met rotatie

Pallof Press Rotation Abs Exercise

De Pallof Press: vernoemd naar de Hongaarse kannibaal die in de jaren ’50 honderden mensen levend pocheerde en opat.

Nee, geintje: vernoemd naar een fysiotherapeut uit Boston. En donders, wat had die knakker verstand van buikspieren. De Pallof Press is namelijk een topoefening om die zijkant van je buikspieren eens een flink pak rammel te geven.

Even voor alle duidelijkheid, de oefening ziet er als volgt uit:

Dat ziet er niet echt uit als een oefening voor de buikspieren, toch?

Maar dat is ‘ie wel!

Check it out

De zijkant van je buikspieren, de zogeheten obliques, zorgen namelijk voor een paar dingen:

  1. Flexie, oftewel je romp naar voren buigen
  2. Rotatie, oftewel je romp roteren
  3. Lateraalflexie, oftewel je romp opzij buigen
  4. DiE SuPeRsExY V-ShApE vAn jE Abzzzzz <3!!!

Daarmee zorgen ze ook voor het tegenovergestelde van deze aspecten:

  1. Anti-flexie, oftewel zorgen dat je romp niet naar voren buigt onder weerstand
  2. Anti-rotatie, oftewel zorgen dat je romp niet roteert onder weerstand
  3. Anti-lateraalflexie, oftewel zorgen dat je romp niet opzij buigt onder weerstand
  4. DiE SuPeRsExY V-ShApE vAn jE Abzzzz <3!!! (Oké, dit is nog steeds hetzelfde)

De Pallof Press behandelt voornamelijk anti-rotatie. Als je je handen vooruit duwt, moeten je obliques namelijk als een malle werken om je romp niet met de kabel mee te laten roteren.

Maar zoals je leest hebben je obliques veel meer functies dan alleen anti-rotatie, dus kunnen we ze evengoed samenvoegen met een andere functie, zodat je buikspieren een beetje completer traint. Plus: je bespaart op deze manier ook nog eens een hoop tijd. Wow…

De Pallof Press met een rotatie, dus. Je duwt de kabel uit en roteert vervolgens een stukje naar rechts. Zorg ervoor dat daarbij de kabel je lichaam niet raakt. Kijk maar:

Zo doen we dat. Train ze!