Oefeningen die je eens moet proberen (1): California Press

california press triceps

In deze nieuwe serie “Oefeningen Die Je Eens Moet Proberen” introduceer ik elke editie een nieuwe oefening die je nog niet gedaan hebt. Althans, daar ga ik gemakshalve vanuit. Zo kun jij gains maken, zonder dat je voor de 30000e keer dezelfde oefening uitvoert.

Fitness kan namelijk best leuk zijn, maar om nou jarenlang dag-in-dag-uit je beperkte arsenaal aan standaard compoundoefeningen te doen…

Vandaar.

In deze eerste editie: de California Press. Vraag me niet waar de naam vandaan komt, maar de oefening ziet in elk geval zo uit:

Wat je doet: Je duwt het gewicht omhoog als een Close Grip Bench Press (CGBP), dus vanaf de borst met de armen op schouderbreedte en de ellebogen langs het lichaam, maar dan IETS meer richting je hoofd. Vervolgens laat je ‘m als de Skullcrusher zakken. Dat betekent dat je met je ellebogen op schouderhoogte de stang gecontroleerd laat zakken richting je voorhoofd.

O, met nadruk op ‘gecontroleerd’… je wil de naam van de Skullcrusher geen eer aandoen.

Waarom je dit doet: Omdat je grote triceps wilt.

Wat dit speciaal maakt:  In het kort: je bent bij een CGBP sterker dan bij een Skullcrusher. Door de beweging op deze manier uit te voeren, kun je de Skullcrusher excentrisch uitvoeren (laten zakken) met een gewicht waarbij je ‘m concentrisch (uitduwen) niet meer aankunt.

Hoe je dit kunt toepassen: Deze beweging kun je aan het einde van je setje Skullcrushers doen, als je wat extra herhalingen eruit wilt persen. Of je kunt deze inzetten wanneer je een keer zwaar wil gaan met de Skullcrusher, zonder dat je de pezen van je triceps een te harde oplawaai geeft. Of je doet de California Press gewoon omdat ‘ie leuk is.

Zet ‘m op, tijgers!