Oefeningen die je eens moet proberen (7) Deficit Paused Bulgarian Split Squat

bulgarian deficit paused split squats

Wat is erger dan een Bulgarian Split Squat? Niks! Nou ja, misschien verplicht alle afleveringen van Utopia terug moeten kijken. En misschien ook Tim van Temptation Island. En misschien ook die dude uit de gym die elke herhaling hijgend hardop telt.

Maar afgezien daarvan…

Deficit Paused Bulgarian Split Squats!

Ze zijn geen pretje.

Waar bij een reguliere Bulgarian je achterste been een goede stretch krijgt, krijg bij deze je voorste bilspier ook nog een flinke rek. Je bewegingsuitslag wordt dus nog iets meer vergroot.

Geloof me: dat voel je.

Stretch-Shortening Cycle

De pauze onderin neemt een groot deel van de zogeheten ‘stretch shortening cycle’ weg. Dit mechanisme houdt in dat je meer kracht kunt leveren als je vanuit een excentrische beweging (verlengen van de spier) direct overgaat in een concentrische beweging (verkorten van de spier). Dat komt omdat een gedeelte van de energie van het excentrische gedeelte wordt opgevangen door de elastische aanhechtingen, die vervolgens gebruikt wordt als energie in de concentrische beweging.

Dit mechanisme is ook de reden dat je hoger kunt springen als je eerst een kleine squat maakt voor je springt.

Deze energie blijft slechts beperkt beschikbaar, dus een kleine pauze van 2 seconden ontneemt een groot deel van dit effect. Nu moeten je spieren extra hard hun best doen om jezelf omhoog te hijsen.

Wil je je quads iets meer accentueren, plaats dan de step dichtbij je. Wil je liever je bilpartij meer trainen, dan kun je de step wat verder weg plaatsen. Succes! Ook de volgende dag!