Oefeningen die je eens moet proberen (5) – Eccentric Hanging Knee Raises

Ik herinner me hoe ik vorig jaar in Tel Aviv besloot een workout te doen bij de plaatselijke muscle beach. Shirt uit en gaan met die banaan. De zon ging bijna onder en het leek alsof alle atleten uit de stad naar deze kleine buitengym waren afgereisd om de spieren op te pompen voor het donker werd.

Veel was er niet te doen: een paar pull-up-rekken, dipstangen en wat bejaardenapparaten met minimale weerstand. De lokale bevolking had duidelijk geen last van het gebrek aan apparatuur. Alle creativiteit werd uit de kast getrokken om een goede trainingsprikkel te krijgen: handstand push-ups, horizontaal in de rekken hangen, elkaars lichaamsgewicht gebruiken voor extra weerstand en een hoop gekke trucjes die ik alleen nog kende van de aanbevolen video’s van mijn YouTube-account.

Enigszins aarzelend betrad ik het speelveld. Mijn eigen arsenaal aan lichaamsgewichtoefeningen was triest vergeleken met de trucs die ik zag in dit mierennest van opgepompte acrobaten.

Na duizend herhalingen dips, push-ups en pull-ups besloot ik ook maar eens cool te doen. Ik dacht opeens aan hanging leg raises voor mijn buikspieren. Deze oefening had ik in geen eeuwen gedaan, maar deze bleken niet erg uitdagend. En zéker niet zo cool als de oefeningen die ik om me heen zag. Gelukkig brengen noodtoestanden het creatiefste in de mens naar boven. Ik bedacht dat ik deze oefening met excentrische overload kon uitvoeren, als ik mijn benen zou verlengen tijdens het zakken!

En de excentrische hanging knee raises was geboren. Naderhand kwam er zelfs iemand naar me toe om te vragen hoe ik de oefening deed. Met een zieke pomp en een brandende pens verliet ik het strand, benieuwd of ik ook maar iets zou merken van deze workout.

En of ik wat merkte van deze workout! In de dagen erna kon ik amper mijn buik aanraken van de spierpijn.

Nu vraag je je vast af: hoe werkt die oefening? Nou, zo:

Je krult jezelf omhoog aan de stang met gebogen knieën, vervolgens strek je je been en probeer je je heup ook te strekken en zak je gecontroleerd terug. Probeer het gerust uit. Hopelijk hou je er minder spierpijn aan over dan ik!