Oefeningen combineren? Meh, liever niet.

combinatie oefening

Combinaties zijn niet altijd meer dan de som der delen. Als muziekliefhebber weet ik dat maar al te goed. Kijk meer eens wat er gebeurde toen muzikale legendes Stevie Wonder en Paul McCartney in één studio gingen zitten. In plaats van het beste nummer ooit te schrijven, kwamen ze uit de studio gewandeld met het vreselijk gezapige Ebony & Ivory.

Ik ben trouwens niet de enige die dit een flutlied vindt: hij is zelfs eens verkozen tot allerslechtste duet ooooit. Yes, hij staat zelfs boven Girls Aloud ft. Sugababes – Walk This Way… hoewel dat wel héél ver gaat.

David Bowie en Mick Jagger hebben volgens mij ook weleens beter gepresteerd. Ach ja… misschien is deze altijd nog beter dan dat nummer van Michael Jackson met Eddie Murphy, waar Michael opeens als Spongebob Squarepants klinkt. Sorry, Michael. Love you!

Afijn, combinaties.

In de sportschool zijn combinaties ook zelden verstandig. Als ik om me heen kijk in de gym, zie ik mensen vaak verschillende oefeningen samenvoegen, die ze in één vloeiende beweging proppen. Hoewel dit er vaak fancy uitziet, is dit haast nooit een goed idee als je spiergroei wil bevorderen. Een voorbeeld:

Romanian Deadlift to Bent Over Row

Ik weet niet hoe het met jullie lijf gesteld is, maar de meeste mensen kunnen wel twee keer zo zwaar de Romanian Deadlift als de Bent Over Row. Wanneer je deze oefeningen combineert, ontstaat er een situatie waarbij het gewicht wel zwaar genoeg is voor de row, maar veel te licht om te deadliften. Dat is natuurlijk niet optimaal voor de gainz van je onderlijf.

Daarnaast word je hier ook op een andere manier van je gainz beroofd. Omdat je steeds rechtop gaat staan, gaat de spanning steeds van je bovenrug. En we hebben hier al eerder gelezen dat spanning één van de mechanismes is om spiergroei te faciliteren.

Wil je toch deadliften en roeien? Lekker apart van elkaar doen, dus.

Nog een voorbeeldje

Cursty Lunge Kick.

Lekker GiRlYyY toch?

Afgezien dat dit kruispasje met je handen op de grond sowieso als een tang op een varken slaat, wil ik het voornamelijk hebben over dat trapje. In de gym zie ik vrouwen soms in de lucht trappen tijdens een oefening. Vraag me niet waarom. Als je graag wil dat je spieren groeien, zijn deze trapjes namelijk volledig overbodig, want ze bieden geen enkele weerstand. Ze zorgen alleen maar voor minder stabiliteit en meer vermoeidheid… en dat zijn nou net twee dingen die je gainz niet ten goede komen.

Is het dan nooit goed om oefeningen in één beweging te proppen?

Nou ja, als je een oefening kent waarbij beide spieren ongeveer een gelijke weerstand kunnen hebben, of wanneer vermoeidheid je doel is, dan kunnen combinatie-oefeningen zin vol zijn. Zo kun je je training mooi opleuken. En het kan je tijd besparen. Laten we eerlijk zijn: die extra 10 minuutjes die je normaal gesproken op 9Gag besteedt om door kattenplaatjes te scrollen kun je namelijk hard gebruiken.