Hoe je verstandig moet lijden voor je droomlichaam

Fitness blog

Wist je dat je niet alleen maar een helse lijdensweg hoeft te bewandelen als je besluit aan je lichaam te werken? Wat zeg ik? Je kunt zelfs met een beetje plezier méér resultaat hebben dan iemand die er alles voor opoffert!

Om het goede nieuws een beetje te temperen: uiteindelijk zul je wel IETS moeten opofferen als je wat wil bereiken in het leven. Helaas moeten de dingen die direct plezier geven vaak als eerste sneuvelen. Wil je bijvoorbeeld concertpianist worden, maar zit je ook 6 uur per dag stoned achter de Playstation, dan moet je waarschijnlijk een beetje minderen met die Super Polm en GTA om uiteindelijk in de Royal Albert Hall te shinen.

Ook in de fitnesswereld moeten deze directe beloningen sneuvelen om een uitgestelde beloning te halen. Je krijgt helaas niet een sixpack gratis bij het afsluiten van een sportschoolabonnement. Al die bakken Ben & Jerry’s, dozen Dr. Oetker en halveliterblikken Schültenbräu zullen vaker in de koeling moeten blijven dan je lief is.

Samenvattend: je zult af en toe moeten lijden. Daar is geen ontkomen aan.

Natuurlijk moet de één meer opofferen dan de ander. Denk maar eens aan die ene klasgenoot die nooit hoefde te leren voor een 10 op wiskunde, die luie vriend met grotere kuiten dan jij of die slanke vriendin die zogenaamd ALLES kan eten…

Maar over het algemeen kunnen we wel stellen dat er een verband bestaat tussen opofferen (of lijden / investeren) en het uiteindelijke succes dat je gaat bereiken.

Het probleem

Het probleem is echter dat veel mensen denken dat dit verband een lineaire lijn naar boven is, oftewel: “hoe meer je lijdt, hoe beter”. Met deze gedachte slaan mensen ook de meest gore sapkuurtjes achterover onder het mom: “het is ranzig, dus het zal wel ergens goed voor zijn”. Lekkere sapjes associëren we immers sneller met ‘ongezond’, dus harkt men met frisse tegenzin toch maar die rabarbersap met gefermenteerde bieten achterover. Want detox, ofzo.

Deze gedachte van ‘hoe meer hoe beter’  wordt ook zichtbaar wanneer mensen denken dat ze een goede benentraining hebben gehad als ze de volgende dag amper de trap af kunnen komen. Of bij CrossFit, waar je een dikke pluim krijgt als je na een halfuur snatches en burpees de hele prullenbak vol ligt te barfen.

Of denk bijvoorbeeld aan de mensen die een ketogeendieet volgen. Veel van hen denken dat ze een enorm goed dieet volgen, omdat ze nagenoeg alle lekkernijen moeten laten staan… terwijl ze in werkelijkheid dit helemaal niet hoeven doen voor hetzelfde resultaat.

Meer lijden is dus niet per se beter.

En wel om twee redenen:

1. Het punt van verminderde opbrengst

In plaats van een rechte lijn naar boven, kun je eerder stellen dat de investering een klokvormige kromme is, waarbij het extra werk wat je erin stopt geen meerwaarde heeft of zelfs een tegengesteld effect.

Dus niet:

lijdensweg effect

Maar eerder:

Bij fitness is deze kromme heel duidelijk aanwezig. Elke week 200 setjes leg extension is immers niet efficiënter dan zes setjes. En een dieet met 100 calorieën per dag is uiteindelijk minder effectief dan een dieet met, eh… gezond verstand.

2. Scheve kosten-baten-ratio

Voor sommige grote investeringen moet je heel veel lijden, maar ze leveren haast niets op.

Voorbeeld: als je wil sparen voor een auto, dan kun je bijvoorbeeld geld besparen op tandpasta en kauwgom. Het probleem is dan echter dat je geen vrienden meer overhoudt omdat je zo intens uit je giechel meurt. In zo’n geval is de kosten-baten-ratio compleet uit verhouding. Je kunt dan beter op iets besparen waar je minder voor hoeft te lijden, maar wat veel meer oplevert. zoals niet meer elke week nieuwe Louboutins kopen of niet 143 fotolijstjes bestellen.

In de fitnesswereld is het dan ook héél verstandig om goed te leren welke opofferingen veel opleveren en welke weinig.

“Verstandig lijden” noem ik dit ook wel. Mooi he?

Hoe je dat ‘verstandig lijden’ het beste kunnen doen?

Zorg eerst dat je goed kennis neemt welke opofferingen ertoe doen en welke minder effect hebben. Zoek daarbij ook iemand die je kan assisteren (*kuch* meld je hierrr aan *kuch*). Maak vervolgens een lijstje van de dingen die je het liefst absoluut niet zou willen opofferen en welke dingen je niet erg vindt om kwijt te raken. Zo heb je een goed overzicht en kun je jezelf deze ‘lijdensweg’ zo comfortabel mogelijk maken.

Er leiden immers vele wegen naar Rome. Je hoeft echt niet alle alcohol te laten staan om af te vallen, je hoeft niet zes keer per week naar de gym voor resultaat, je hoeft geen tien voedingssupplementen te kopen voor fysiek resultaat en je hoeft geen workouts van twee uur te doen. Want waarom zou je het jezelf in godsnaam moeilijker maken dan nodig?

Dus mensen: fitness goed, lijd verstandig!