De meest gemaakte trainingsfout van vrouwen

vrouwen fouten fitness

Oké, oké, we weten inmiddels allemaal wel wat één van de meest gemaakte fouten is van mannen in de gym…

https://www.youtube.com/watch?v=JrdkQI_W5Hc

Voor het geval je dacht dat ik zijn schoenen bedoelde: ik bedoelde ‘zelfoverschatting’.

O, en gewichten niet opruimen. Daar hebben mannen ook een handje van.

Nu denk je misschien: “Tjonge jonge, Tom: doe niet zo generaliserend. Het is 2018. Hokjesdenken over gender is passé”. Dan kan ik je vertellen: in mijn duizenden werkdagen als trainer zie ik continu dezelfde mannelijke en vrouwelijke gedragspatronen voorbijkomen.

Zo zie ik vrouwen met name één grote fout maken; eentje die onwijs zonde is van hun kostbare tijd in de sportschool.

Welke fout dat is? *drums please*!

Veel te weinig inspanning leveren

Wat ik daarmee bedoel? Een gewicht pakken waar je wel meer dan twintig herhalingen mee kunt en vervolgens ook nog eens arbitrair stoppen bij twaalf herhalingen, “omdat je twaalf herhalingen hebt gedaan”.

Eeuwig zonde. Je spieren groeien amper als je ruim voor spierfalen stopt met je set.

Ook heeft een veel te licht gewicht (<20% van je 1RM) ook bijster weinig zin tijdens het krachttrainen. Het resultaat van deze trainingsmethode is praktisch gezien niks. Nou ja, afgezien van het feit dat je even lekker bewogen hebt. Maar goed: dat kun je ook op een leukere manier doen, zoals lekker dansen, winkelen of mijn huis vandaag schoonmaken (hint).

Een combinatie van een té licht gewicht en ruim stoppen voor spierfalen slaat dus als een tang op een varken wanneer je je spiermassa wil vergoten.

Elke keer als een getrainde dame zie hip thrusten met een zandzak van vijf kilo, brokkelt er een stuk van mijn ziel af.

Waar mannen dus lijden aan een flinke dosis zelfoverschatting, is dat bij veel vrouwen juist zelfonderschatting.

Waarom trainen ze te licht?

Eigenlijk krijg ik altijd drie antwoorden op de bovenstaande vraag:

“Dat durf ik niet, hoor”

of

“Dat kan ik echt niet, hoor”

of

“Nee, want dan word ik te gespierd”.

Maar wat nu?

Voor de eerste twee redenen is de meest eenvoudige remedie ooit:

Probeer eens een zwaarder gewicht.

Gewoon, doe het eens. Geloof me: als je meer dan (pakweg) vijftien herhalingen met een bepaalde oefening met een correcte vorm kunt, dan kun je écht wel een beetje gewicht erbij op doen, zonder dat je eruit ziet als de onderstaande dude.

Ben je juist iemand die bang is dat je te gespierd wordt van zwaar krachttrainen?

Daar is al genoeg over geschreven, maar laat ik het nog één keer benoemen.

Niemand is ooit per ongeluk te gespierd wakker geworden. Spiermassa kweken gaat langzaam en kost onwijs veel moeite en toewijding. Word je dan toch “te gespierd” volgens jezelf? Stop dan met krachttrainen en je gewonnen spiermassa verdwijnt weer als sneeuw voor de zon. Simpel toch?

Train dus gerust alsof je een gigant wil worden. Heb vervolgens engelengeduld om ook maar een beetje verschil te zien.

Capiche? Knallen maar dames!

En o wee als ik over een paar maand nog steeds een zandzak van vijf kilo op je heup zie!