De drie belangrijkste vragen bij een nieuw trainingsschema

fitness personal trainer nederland utrecht

Ik heb in mijn leven ontiegelijk veel trainingsschema’s mogen maken. Als je al mijn trainingsschema’s uit zou printen en achter elkaar zou leggen, zou je zowat een halve marathonroute kunnen aanleggen. Maar dat is veel te veel cardio. Doe maar niet dus.

Een van de belangrijkste lessen die ik uit al die schema’s heb kunnen trekken, is dat er niet één optimaal schema bestaat. Voor elk individu kan iets anders het beste werken. Maar hoewel er grote verschillen bestaan tussen individuen, komen er altijd wel dezelfde vragen naar boven als ik mijn hersenen laat breken over een goed uitgebalanceerd trainingsschema.

De belangrijkste vragen deel ik vandaag graag met jullie. Zo kun je in de toekomst ook eens aan je eigen schema beginnen… of kunnen andere trainers deze vragen jatten voor hun eigen gewin. Sharing is caring!

1. Draagt alles bij aan het doel?

Hoppakee. We beginnen meteen met de allerbelangrijkste vraag. Deze vraag lijkt zo logisch, maar helaas wordt deze vraag niet vaak gesteld als ik daags om me heen kijk in de gym. Tenzij deze mensen oprecht beter willen worden in een bal tegen een trampoline aan gooien, heen en weer draaien op een schijf of eh…

Wanneer je gaat sporten, heb je maar een beperkt potje energie beschikbaar. Je doet er daarom verstandig aan om dit potje zoveel op te maken aan de dingen die je wil bereiken. We hebben immers betere dingen te doen dan met onze zweetreet gewichtjes heen en weer te duwen. Eh, toch?

Kijk daarom goed wat er nodig is om een doel te bereiken. Je wordt niet gespierder van burpees, je krijgt geen slankere taille van crunches en je wordt niet sterker van spookboksen. Eigenlijk gebeurt er sowieso niks als je spookbokst, tenzij het je doel is om iedereen in de gym met de ogen te laten rollen en heel diep te laten zuchten.

Overigens: als je doel secundair is en je vooral naar de gym gaat om het naar je zin te hebben: ouwehoer dan gerust naar hartenlust.

2. Is het realistisch om vol te houden op lange termijn?

Een oud Chinese gezegde luidt:

Het beste trainingsprogramma, het programma zijn jij beste volhouden kunnen.

Werken aan je lichaam is namelijk geen sprintje van A naar B. Vooral spiergroei gaat onnoemelijk traag, dus zorg dat je (of voor wie je het trainingsschema opstelt) de trainingen ook op lange termijn kan volhouden.

Wanneer je bijvoorbeeld werkt van 08:00 – 20:00, zes kinderen hebt, een vrouw hebt die óók nog eens aandacht wil (zucht… vrouwen….), dan doe je er misschien verstandig aan om niet zes keer per week te trainen.

Of wel natuurlijk. Ontslag nemen, scheiden en je kinderen laten adopteren. Alles voor de gains.

3. Wegen de voordelen op tegen de risico’s?

Trainen is vaak een delicate balans tussen jezelf aan de ene kant dusdanig belasten dat er adaptatie van het lichaam plaatsvindt en aan de andere kant jezelf niet zoveel belasten dat je een periode van helse pijn tegemoet ziet.

Tijdens het maken van een trainingsplan zul je daarom zorgvuldig te werk moeten gaan.

Stel dat je als doel hebt om hoger te kunnen springen. Natuurlijk is het dan heel cool om snatches toe te voegen aan je schema om explosiviteit vanuit je benen te genereren. Maar is het per se nodig om zo’n complexe oefening toe te voegen voor een doel dat evengoed met gewone plyometrische oefeningen bereikt kan worden [1]? Eh…

Om diezelfde reden zul je ook rekening moeten houden met trainingservaring. Een Romanian Deadlift is een fantastische hamstringbouwer, maar als je niet eerst de hip hinge kunt dromen, dan kun je misschien eerst een stapje terugdoen voor je direct een barbell ter hand neemt.

Of wil je grotere schouders? Dan kun je natuurlijk vijf verschillende shoulder presses toevoegen om je trainingsvolume te vergroten, maar vraag jezelf gerust af of je zó graag wil groeien dat je een open sollicitatie naar een schouderblessure ervoor over hebt.

Weeg de kosten en baten dus te allen tijde af.

Dit zijn de belangrijkste vragen bij elk programma dat ik maak. Lukt het niet om voor jezelf een topschema samen te stellen, dan kun je me altijd vragen om persoonlijk plan op maat te maken. Succes!