6 Redenen Waarom Jij Kleine Kuiten Hebt

kuiten

Daar zat je dan deze zomer. Aan de rand van het zwembad met beide onderbenen onder water, zodat de rest van de wereld ze niet kon zien: je kuiten. Of beter gezegd je kuitjes.

Dat je het hele jaar jezelf kapot gesquat en gedeadlift hebt, dat deed er niet toe op deze mooie zomerdag. Je massieve quads waren immers verscholen onder de bloemetjesprint van je zwemshorts. Het enige wat zichtbaar was, waren die twee frêle satéprikkers, bungelend onder twee massieve stierenpoten.

Je wou het water uit om te zonnen, maar de walk-of-shame richting je badhanddoek was lang. Heel lang. Je huiverde bij de gedachten van de priemende ogen naar die minikuiten van je. In je hoofd hoorde je de echo’s van gefluister: “Die gast moet echt een keer zijn benen trainen-ainen-ainen….”

Ze moesten eens weten hoe hard je voor je kuiten gewerkt hebt.

“Ze groeien gewoon niet, verdomme!”, fluisterde je in jezelf.

Je besloot nog maar een rondje onder water te zwemmen. Onzichtbaar voor de boze buitenwereld, hopend dat het chloorwater je schaamte zou wegspoelen. Maar diep van binnen wist je ook: deze zomer was verpest.

Dat moet anders!

Dit jaar besluit je het helemaal anders te doen: volgende zomer heb je gigantische hamers onder je poten bungelen. Zo groot, dat baggy jeans en korte broeken de enige broeken zijn die nog passen.

Maar daarvoor moeten je eerst nagaan wat er precies is fout gegaan. Ik heb de meest gemaakte fouten voor je op een rij gezet. Doe er je voordeel mee, grote vriend van me. En groei!

1) Je traint ze aan het einde van je workout

Lees je trainingsschema nog eens na. Wanneer staat ‘kuitheffen’ erin? Triest onderaan? Probeer ze eens aan het begin van je schema te plaatsen, zodat ze nog niet voorvermoeid zijn door de plantairflexie tijdens de squat of de knieflexie van de leg curl! Als je wil dat de kuiten groeien, kun je ze beter niet als ‘afmakertje van je benendag’ zien, maar ze de prioriteit geven die ze verdienen.

2) Geen consistente progressieve belasting

Wanneer is de laatste keer dat je elke training het aantal herhalingen en gewicht hebt genoteerd voor het kuitheffen? Lang geleden? Nooit? Pak dan pen en papier en ga als de wiedeweerga aan de slag met het noteren van je reps, sets en gewicht. Ga vervolgens streven om in de lange termijn steeds meer te kunnen heffen.

kuiten

Jullie auteur hoopt met deze foto van zijn kuiten de geloofwaardigheid van dit artikel te vergroten

3) Geen volledige bewegingsuitslag

Kuitheffen is een erg makkelijke oefening om mee te smokkelen in je bewegingsuitslag. Omdat je geen concreet eindpunt hebt in de beweging (zoals bijvoorbeeld tijdens het bankdrukken je eigen borst aantikken), ben je sneller geneigd om niet volledig door te zakken. Probeer elke herhaling een maximale rek op te zoeken. En ja, dat is verder dan je denkt.

4) Geen variatie

Je kon eerder op mijn Instagram al lezen wat voor groot verschil het kan maken als je je benen buigt met het kuitheffen. Zorg dat je hierin dus af en toe varieert. Varieer ook gerust in herhalingenreeksen. Kies bijvoorbeeld een dag waarbij je extra zwaar gaat en minder herhalingen doet en een lichter dagje met veel meer herhalingen, waarbij je nog meer focus legt op het vasthouden van de stretch en de verkorte positie.

5) Niet hard genoeg

Probeer je kuiten net zo gefocust en hard te trainen als je dat doet tijdens je bankdruksessies. Duw door. En door. Tot je het gezicht hebt van iemand die een wortelkanaalbehandeling zonder verdoving ondergaat.

Doe daarna nog een paar herhalingen.

6) Niet frequent genoeg

Hoe kun je verwachten dat die kuiten groeien als je ze maar één keer per week traint? Train ze gerust twee keer per week met 4 á 6 setjes. Werkt dat niet? Verhoog de frequentie eens naar drie keer per week en kijk wat er gebeurt. Zorg dat je wel afdoende kunt herstellen, want de spierpijn in je kuiten kan hels en lang zijn. Experimenteer dus gerust in frequentie en volume wat voor je werkt, maar ga ze zéker niet slechts eens per week aanpakken.

Gebruik deze zes kleine tweaks als goede voornemen in het nieuwe jaar. Dan paradeer je volgend jaar weer trots langs de rand van het zwembad.